Kuuntelen, siis vaikutan ja opin

Kuuntelen, siis vaikutan ja opin

posted in: Uncategorized | 0

Valmistelin johdon valmennusta, jossa yhtenä teemana on vuorovaikutuksen vaikuttavuus, ja kaivoin esiin Matti Alahuhdan kirjan Johtajuus. Kirjassa Alahuhta toteaa hyvästä vuorovaikutuksesta napakkaan tyylinsä: kuunteleminen on johtajan työssä tärkeämpää kuin puhuminen.

Niinpä. Onnistuneen vuorovaikutuksen ydintä on kuuntelemisen jalo taito kuin myös kuulemisen ja kuuntelemisen ero. Kuuntelemisen korostunut merkitys on jo ihan luontaistakin: meille on annettu kaksi korvaa ja yksi suu.

Tein pika-analyysin tuntemistani henkilöistä, jotka ovat joko hyviä tai huonoja kuuntelijoita. Huonoiksi kuuntelijoiksi luokittelin ne, jotka jatkuvasti keskeyttävät tai päättävät keskeneräiset lauseesi. Ja luonnollisesti ovat koko ajan itse äänessä. He myös reagoivat helpommin tunnepohjaisesti tai puolustelevasti sanomiseesi. Myös äänen sävy ja kehon kieli  – katse, eleet ja ilmeet – paljastavat huonon kuuntelijan.

Hyvä kuuntelija on aidosti läsnä ja osoittaa monin eri tavoin arvostusta toiselle. Hyvä kuuntelija kysyy ja kommentoi. Sanaton viestintä tukee hänen sanomaansa. Ihmisiin vaikutetaan myös ystävällisyydellä, positiivisuudella, jämäkkyydellä ja vastavuoroisuudella.

Ja toisaalta, jos oma suu on koko ajan auki, mikä menetetty mahdollisuus se onkaan oppia muilta.

 

Leave a Reply